dinsdag 28 april 2009

“Vol op in de energie”








Hallo mannen (klasgenoten),

Regelmatig kijk ik naar het programma van Rob Kamphues en dan denk ik: Toch wel leuk zo’n reünie.
Ik was daarom blij verrast toen ik een aantal weken terug een e-mail van Herman Poos ontving met de vraag of ik de echte Fred Mooijekind van de St. Jozefschool van de periode 1966 tot 1972 ben.
Dat is inderdaad zo. Na dat positieve antwoord kreeg ik de vraag wat mijn herinneringen zijn aan de tijd op de Jozef jongensschool en daar buiten.

Ik heb genoeg herinneringen:
Zoals John van der Lans al schetste in zijn verhaal moesten wij 2 keer per dag met de step (later op de fiets) van Beinsdorp naar Hillegom en weer terug. Op deze “reizen” maakten wij nog wel eens wat mee. Bijvoorbeeld: het dempen van de haven aan Jonkheer Mockkade; lekker door het net gestorte zand lopen en uiteraard wegzakken, met als gevolg een nat pak.
Verder weet ik nog dat ik een keer een slang van een trailer van Cementbouw heb los getrokken, waarop John een hoeveelheid motorolie van de compressor over zich heen kreeg.

Niet alle namen van de juffrouwen en meesters ken ik meer, maar mevrouw Van Beelen komt wel gelijk in mij op. En uiteraard ook die van meester Duwel .

In de tweede klas werd gevraagd of er jongens waren die misdienaar wilden worden. Dat leek mij wel wat. Evenals de daaraan gekoppelde misdienaarreisjes naar Bosbad Hoeven. De reisjes waren leuk. Van kapelaan Harding kregen wij dan een gulden zakgeld. Maar ook de extra vrije dag van school was uiteraard meegenomen.

In de vierde klas kregen wij een tijdelijke juffrouw. Haar naam weet ik niet meer, maar zij was wel modern. Voor een tekenles gingen we naar de tuin achter de Jozefkerk. Volgens mij was dit nog niet eerder voorgekomen dat wij voor een les naar buiten mochten. Meester Van Sluis reed volgens mij in die tijd in een Fiat. Regelmatig opperde ik dat hij een Mercedes moest nemen, want een Fiat vond ik geen echte auto. Ik ben benieuwd of hij mijn “wijze raad” later nog heeft opgevolgd?

Mijn lagere schooltijd werd voor mij wel overschaduwd door het veel te vroeg overlijden van mijn moeder en vader toen ik respectievelijk 6 en 7 jaar oud was. Sommigen zullen dit misschien nog weten.

Tijdens de periode op de Jozefschool waren John van der Lans en Joop van Roode de vrienden waar ik de meeste tijd in Beinsdorp mee doorbracht. Op zondagmiddag met John en Joop met de door Joops vader en broer (volgens mij heette hij Piet) zelfgemaakte zeil/roeiboot “Pluis” varen naar de haven van Hillegom en uiteraard haalde ik daar ook weer een nat pak. En met z’n allen vissen op de steiger bij van Engelen in Beinsdorp.

Bij velen lees ik de belangstelling voor meisjes op de lagere school. Maar tegenstelling tot de anderen had ik in die periode nog niet zo’n interesse in meisjes. Dit is later wel goed gekomen.

Mijn studieresultaten waren in die tijd niet zo verschrikkelijk goed. Er stond regelmatig in mijn rapport: “Fred bemoeit zich teveel met andere, hij kan veel beter”. De 6e klas heb ik helaas niet af kunnen maken in Hillegom. In Noordwijk heb ik op de Christus koningschool de school afgerond.
Daarna ben ik naar de KTS in Voorhout gegaan en heb in 1976 het diploma metaal bewerken gehaald, gevolgd door de opleiding werktuigbouwkunde MSG in Leiden.

In 1981 ben ik na mijn stageperiode gaan werken bij de Gemeente Bedrijven Noordwijk. Eerst in de montage. Later als werkvoorbereider. Daarna volgende nog vele andere functies. Ik ben niet een echte Job hopper, maar bepaalde banen kwamen bij mij gewoon op het pad. De studie heb ik tijdens mijn werk gelijk opgepakt. Immers de techniek staat niet stil en zoals het gezegde luidt: “stilstand is achteruitgang”.

Op het ogenblik ben ik werkzaam als Projectmanager bij Liander het netwerkbedrijf van voorheen Nuon. Mijn huidige werkzaamheden bestaan uit het verbeteren van verschillende in- en externe processen en als werkgroeplid bij de implementatie van een nieuw workflow management systeem in de Aanlegorganisatie. Ook het begeleiden van enkele nieuwe medewerkers behoort tot mijn werk. Dat doe ik met veel plezier.

In 1980 heb ik mijn vrouw Jolanda leren kennen, inmiddels zijn we ruim 26 jaar getouwd en hebben twee zoons: Dennis en Wesley (24 en 22 jaar). De oudste zoon woont samen met zijn vriendin in hun prachtige verbouwde huis in Noordwijk, wat wij grotendeels zelf in avonduren en weekends hebben opgeknapt.

In mijn vrije tijd mag ik graag op mijn racefiets of mountainbike stappen. Jaarlijks breng ik met vrienden een weekje in het buitenland door, om daar soms wat bergjes te pakken zoals de Mont Ventoux, Col du Galibier, l’ Alpe d’ Huez, le Bérarde. Afgelopen zomer was de Mont Aigoual, bij de kenners misschien wel bekend uit het boek “de Renner” van Tim Krabbe, aan de beurt. Dit jaar gaan we rijden in de buurt van Largentiere, in de Ardéche.

Maar voor tijd hebben wij eerst nog onze reünie en wil ik jullie allemaal graag weer zien.


Groeten en tot 9 mei,

Fred Mooijekind










Geen opmerkingen:

Een reactie posten